Despre informare și manipulare am tot scris. Cultura administrativa locală am descusut-o, deși mult de descusut nu a prea fost; lucrurile sunt simple, dacă ai răbdarea necesară să le privești analitic și cu rezerve. Ultimul exemplu vine din lumea PR, la intersecția cu politica. Și nici nu aș devoala subiectul și personajele dacă acestea nu ar face un mare deserviciu activității profesioniștilor în PR, administrație, sau lobby.
Avem de-a face cu o altă informare publică, cu caracter eluziv, dinspre un Birou din cadrul Primăriei Municipiului Arad. Emisă la sfârșitul lunii mai, știrea cu pricina nu a avut prea mare succes în rândul mass-media. Poate titlul mai temperat al BIC, apărut pe fondul unui semnal tras în cazul premiului Uniunii Jurnaliștilor din Banatul Istoric, a făcut comunicarea mai puțin atractivă pentru mass-media în genere. Însă, în mediile informale, frecventate de investitori, oameni de afaceri, profesori și politicieni, informația a fost transmisă mai departe și a căpătat proporții de manipulare politică în cel mai clasic sens.
Așadar, avem un premiu – Trofeul de excelență în administrație – un primar actual – Gheorghe Falcă – și un public receptor de mesaje politice – votanții municipiului și județului Arad.
Să stabilim din capul locului: premiul nu vine dinspre administratorii publici ai Uniunii Europene, OECD sau cei ai României, ci de la o agenție de PR, Avangarde. Țin să subliniez acest lucru, pentru că există o diferență foarte mare și clară între premierea realizată de un corp recunoscut de profesioniști sau persoane cu experiență în domeniul premierii, și ceea ce face o companie sau alta în cadrul unor evenimente organizate de acestea în condiții de prestare servicii contra-cost.
Compania în cazul de față este SC Avangarde PR Agency SRL (CUI 19131449 ), înființată în anul 2006, cu sediul în București, sectorul 3 (Bd. Râmnicu Sărat 26), și o cifră de afaceri în creștere începând cu anul 2010 (grafic dreapta). Festivitatea a fost prilejuită de evenimentul „Târgul Internațional de Investiții Împreună Reconstruim România” organizat de firma mai sus menționată. Ocazie cu care echipa „proiectului Cartea Primariilor din Romania va propune sa finalizam impreuna cateva obiective care vor ajuta la o buna reprezentare a administratiilor locale din Romania.” Trecem de faptul că în formularul de înscriere, obiectivele proiectului respectiv sunt confundate cu acțiunile de „editare și tipărire” a publicației, „realizarea unei pagini web individuale” și „producția unui material video”.
Nici nu are rost să enumerăm prețurile (modice aș spune, în lei, fără TVA) de listare a primăriilor invitate să ia parte la acele „obiective” de promovare. Chiar și prezentarea pe larg cuprinde rate card pentru cei interesați și dispuși să ofere câteva mii de euro pentru o apariție în mai sus-menționatele „obiective”. Atenția trebuie să pice pe natura activității firmei donatoare de trofee politicienilor. Directorul Avangarde, Adriana Radu, spune că așteaptă critici, sugestii sau chiar „să deveniți membrii noștrii” în Cartea Primăriilor, efort care se alătură acțiunilor „pe care le-am organizat in ultimii ani, atat pentru respectarea dreptului la informare a cetateanului, pentru institutionalizarea principiului transparentei si functionarea autoritatilor publice de la toate nivelurile, cat si pentru intensificarea absorbtiei fondurilor structurale care pot schimba infatisarea Romaniei, aducand-o in randul tarilor europene civilizate”.
Pentru respectarea dreptului la informare a cetateanului
trebuie menționate următoarele lucruri în legătură cu Trofeul de excelență în administrație preluat de Gheorghe Falcă în numele municipalității din Arad:
- trofeul reprezintă punctul de vedere al SC Avangarde PR Agency SRL;
- premiul nu este o distincție oferită la nivel național de un corp de profesioniști în administrație;
- gradul de dezvoltare al municipiului Arad nu are nicio relevanță în acordarea acestui premiu;
- calitatea (!) și cantitatea absorbției de fonduri europene la nivel local nu are nicio legătură cu premiul oferit de SRL-ul mai sus menționat;
Premiul 0 (zero), ne-independent politic
Nu ai nevoie de studii de specialitate ca să observi că activitatea Avangarde PR Agency nu are nicio legătură cu PR-ul în adevăratul sens al cuvântului. Prezența pe mediile sociale de comunicare, sau a produsului în sine (Cartea Primăriilor) este sub orice standard de calitate demn de competiție economică reală.
Iar evenimentul în discuție aici (Târgul de Investiții) a demarat înainte ca guvernul Ungureanu să-și termine subit activitatea prin moțiune de cenzură, în aprilie 2012. Cu o primă ediție a Târgului (în 2011) organizată în colaborare cu Ministerul Dezvoltării și Turismului (practică continuată și în 2012), este clar care este scopul pentru care compania „învie” în preajma campaniilor electorale. În plus, nu trebuie să fii analist politic, ca să îți dai seama interesele cărui politician susținea agenția Avangarde când organiza în octombrie 2009, în pre-campanie electorală prezidențială, dezbaterea „Administrația locală la final de recesiune – Încotro?”
La fel ca în cazul Uniunea Jurnaliștilor din Banatul Istoric, prin calitatea acțiunilor și produselor UJBI, această entitate nu ar putea să existe pe piață, decât dacă scopul său este unul electoral.
Independent de toate de mai sus, pentru a-ți formula o opinie asupra Trofeului Calitatii PR in Arad, acordat primarului actual, te poți uita la competențele în materie de administrație publică a celor de la Avangarde, vizibil via produsul lor principal, Cartea Primăriilor, care specifică la municipiul recent decernat cu cele mai bune performanțe că: Primaria Municipiului Arad are în grija sa o populație de 0 oameni, iar singurul lucru public știut despre primarul Aradului este faptul că Falcă nu este independent politic.
Apropo …
Când mai exista deja un demers din partea SC Millenium Management SRL (CUI 12481579), Ghidul Primariilor, aflat în 2006 la ediția a 3-a, și care are o prezență pe internet mai prezentabilă decât Avangarde PR Agency, de ce Ministerul Dezvoltării și Turismului încheia un parteneriat în 2012 cu doamna Adriana Radu? Poate ne lămurește cândva, în autobiografia sa, sau în fața instanței, Elena Udrea, ministru la acea vreme.
Un bun inceput de ancheta jurnalistica 😛 inca o lucratura de tip romanesc…
Bravo, Mihnea, calitatea inalta a articolelor tale ar trebui sa fie exemplu pentru penibilii din presa. Nici nu e nevoie sa articulez parerea, cred ca oricine citeste e revoltat pana in ADN..
dovedirea unor asemenea fapte este anevoioasa si intens consumatoare de resurse (publice sau private). oare cine ar fi initiat procesura mentionata: agentia sau administrabilul Falca? si cum de agentia pomenita nu a ‘batut palma’ cu alde Boc sau altul de pe alte meleaguri romanesti? multe necunoscute are incrucisarea economicului in politica locala/nationala din pacate (?)
@Vlad, banuiesc ca ar fi un pont pentru investigatori mai abilitati (gen Catavencii, Jurnalul National, Romania Libera). Trebuie investigat cine a `luat` aceste trofee si distinctii la Targ (pe langa Gh. Falca), cum s-au desfasurat insertiile municipalitatilor in Cartea Primariilor fata de Ghidul Primariilor, ce a presupus parteneriatul/colaborarea cu MDRT. Asta cred ca ar reprezenta un inceput.
@verdedeparis
Multumesc! Ar fi bine totusi sa facem ceva cu revolta, nu numai sa o incapsulam in ADN. 🙂
@argumentativ
Sunt sigur ca incrucisarea economicului cu politica este foarte complexa. Nu stiu daca conteaza atat de mult cine a initiat demersul. Prin expunerea mea, am dorit sa arat ca informatiile publice sunt manipulate politic. Daca ar exista oameni atenti ar prezenta aceste lucruri si opiniei publice, pentru ca prin slaba calitate a actiunilor personajelor principale din cazul acestui `Trofeu`, sunt discreditate viitoare actiuni relevante in premierea unor oameni din administratie, sau organizarea unor evenimente de genul de catre agentii de PR.
Pentru trofee catre alti politicieni, pot doar sa ofer o presupunere: Boc sau altii nu se pregatesc pentru niste alegeri, pe cand Falca se zvoneste ca ar candida (fie la europarlamentare, pe un loc eligibil in lista Miscarea Populara, sau pe un loc neeligibil in lista PDL pentru a creste sansele celorlalti si astfel sa aiba ocazia de a fi numit/ales intr-o functie de decizie a partidului; fie in perspectiva alegerilor `regionale`).