Informația este poate cea mai importantă resursă pe care o persoană poate să o dețină. În cazul politicienilor (și votanților, în celălalt capăt al spectrului), aceasta reprezintă principalul instrument cu care reușesc să manipuleze (DEX 1998: vb. I. tranz. – a manevra) voturile într-un sens favorabil inițiatorului. La mijlocul lunii aprilie, BIC (Biroul de Informare Cetățeni) emitea un comunicat prin care aflam că primarul actual al Aradului, Gheorghe Falca, a participat la sesiunea cu numărul 100 al Comitetului Regiunilor (COR). Sunt însă câteva elemente care arată cum acest serviciu din cadrul Primăriei (presupus a funcționa în interes public) a fost folosit pentru a favoriza politic (partinic, electoral) pe primar.
Dacă în februarie 2013, apăreau articole care promovau participarea primarului actual al Aradului, Gh. Falca (PDL), la dimensiunea europeană a administrației, acum a venit rândul aparatelor birocratice să contribuie (în mod incorect pentru funcția și scopul lor) la activitatea unui membru de partid. La începutul primăverii, publicitatea politică a părăsit puțin cadrul ziarelor și s-a mutat la televiziunile locale, Gheorghe Falcă făcând în luna aprilie o prezență săptămânală la emisiuni care au mutat atenția pe teme europene; nu a fost ignorată și dimensiunea informală, primarul fiind activ la diverse evenimente, onomastici și aniversări private, unde a repetat aceleași mesaje transmise prin mediile de informare în masă.
BIC transmite faptul că „Sesiunea aniversară a COR a fost precedată de şedinţa Grupului Partidului Popular European, în cadrul căreia s-au dezbătut teme de interes.” Lăsând la o parte exprimarea `de lemn`, din orarul întregii zile putem observa și alte întâlniri ale grupurilor politice (PES, ALDE etc.), nu numai ale Popularilor Europeni (EPP). Astfel, de la început, ne este prezentat caracterul partinic al întregii comunicări. „Au existat discuţii cu preşedintele Grupului PPE din cadrul Comitetului Regiunilor, Michael Schneider, care a atras atenţia asupra euroscepticismului, aspect îngrijorător în perspectiva alegerilor europarlamentare. Îngrijorarea este justificată de pericolul că, pe fondul euroscepticismului, partidele antieuropene, extremiste să ajungă în Parlamentul European şi să avem rezultate problematice”, a declarat Gheorghe Falca. Nu trebuie să căutăm foarte mult în pesiajul politic autohton pentru a afla cine acuză pe cine că este antieuropean.
Teme dezbătute în ședința plenară au cuprins și alte subiecte decât agenda de lucru a Partidului Popular European. Dacă în februarie aflam din presă câte amendamente ale primarului actual al Aradului au fost susținute și adoptate în plenul ședinței, de această dată reprezentantul arădean nu a fost de fel activ: niciun amendament și nicio intervenție pe marginea proiectelor dezbătute, după cum se poate observa din documentele oficiale ale ședinței. Poate și de aceea, informarea BIC s-a concentrat pe aspectul partinic (Partidul Popular European) al prezenței lui Falcă la Bruxelles. Inițiative percepute mai degrabă a fi social-democrate, cum este viitoarea abordare globală pentru stoparea sărăciei sau Fondul European oentru Ajutorarea Persoanelor cele mai Defavorizate (Fund for European Aid to the Most Deprived) sau instrumentul principal al Uniunii pentru susținerea angajării, luptei împotriva sărăciei și promovării incluziunii sociale – Fondul European Social (ESF), au fost aproape ignorate de către Biroul de Informare Cetățeni.
Gheorghe Falca a mai folosit tehnici de dezinformare în relație cu activitatea sa europeană, atunci când a susținut că numirea sa în Comitetul Regiunilor (COR) a fost făcută ca urmare strictă a rezultatelor obținute de Primăria Arad în anul 2012, în absorbția fondurilor europene. Dar a făcut acest lucru mai mult sau mai puțin pe cont propriu, nu folosind un aparat din subordinea Primăriei. Metodele de comunicare politica folosite de actualul primar nu sunt poate dintre cele mai etice, însă tocmai din acest considerent cultura administrativa din Arad este departe de a fi îndreptată către public; rămâne apanajul politicului, iar practica folosirii instituțiilor în sensul jocurilor politice sau electorale este una des întâlnită.
Voi reveni cu un alt exemplu în curând.
One Reply to “Manipularea informatiilor publice in sens politic”