Indicii manipulării au crescut din nou în Arad. Sau poate că locuitorii orașului sunt doar buni receptori ai mesajelor politice cu conținut `puțin pe lângă adevăr`. Noul exemplu este „lansarea candidaturii” pentru Capitala Culturală Europeană 2021.
Nu voi dezbate capacitatea urbei de pe Mureș (sau mai bine zis, lipsa acesteia) de a se ridica unor standarde minime de cultură; sunt alții mai calificați să facă acest lucru și alții care observă aspecte inadmisibile și incomparabile cu alte orașe demne pentru o astfel de titulatură. Despic însă mesajul transmis de primarul Gh.Falcă (PDL), alături de Iosif Matula, reprezentantul PDL în Parlamentul European, precum și fostul premier susținut de PDL, Mihai Răzvan Ungureanu, pe 3 dimensiuni: destinatarul, conținutul și cadrul.
Destinatarul: Consiliul de Miniștri ai UE
Nu trebuie să fii licențiat în relații internaționale sau studii europene ca să găsești astăzi informații legate de diversele procese de la nivel european. O simplă căutare pe google îți poate releva adresa unde, în limba română (una din limbile oficiale ale UE), poți citi recomandările în cazul competiției Capitală Culturală Europeană : http://ec.europa.eu/culture/pdf/doc633_ro.pdf .
Încă din primele pagini (pag.4), scrie în mod explicit că singura instituție care poate acorda titlul este Consiliul de Miniștri. Mai mult, „Comisia Europeană, mai precis Direcția Generală Educație și Cultură, monitorizează selecția orașelor candidate la titlu”. Așadar, nicio legătură cu Parlamentul European, acolo unde s-a produs evenimentul de lansare. Din perspectiva comunicării politice însă, destinatarul: votantul arădean, este atins de mesajul frumos ambalat.
Conținutul: evenimente organizate în Arad și nu în Bruxelles
Alaiul prezent în clădirea Parlamentului European a expus: „două filme documentare despre municipiu şi minorităţile care trăiesc în oraş, dar şi o expoziţie de fotografii şi picturi intitulată <Aradul cultural – expresie a coexistenţei interetnice>.” „În cadrul evenimentului, reprezentanţi ai minorităţilor etnice din Arad au prezentat costume tradiţionale, iar participanţii au putut degusta produse specifice zonei şi vinuri din Podgoria Aradului.” (sursa: aradon)
Însă în documentul menționat în paragraful anterior, se subliniază că orice candidaturi care ar avea forma unei broșuri turistice a orașului ar fi inadecvate. Dacă schimbăm totuși tematica conținutului comunicării politice: „realizările” mandatului PDL în Arad, activitățile sunt corespunzătoare.
Cadrul: n-6
Ce presupune n-6 ? Adică momentul Capitala Culturala Europeana 2021 începe <oficial> cu 6 ani înainte, când se depun candidaturile. Da, zilele acestea nu a fost lansată nicio candidatură în mod oficial. Aplicația se face, conform documentației oficiale, în 2015 și se face la autoritatea națională a Statului Membru. Toată tevatura evenimentului ar avea sens dacă cadrul instituțional ar fi înlocuit cu cadrul comunicarii politice: proximele alegeri (europarlamentare ?), care au loc în vara anului 2014. În plus, o simplă vizionare a afișului evenimentului relevă destinatarul simpatiei anticipate, EPP – Partidul Popularilor Europeni.
Deturnarea atenției poate duce la deturnarea fondurilor
Nici nu apucasem să termin articolul, oferind ca și concluzice, temerea că acest motiv al Capitalei Culturale va fi utilizat pentru a deturna fonduri substanțiale din bugetul local, că presa locală a anunțat nenorocirea: Primarul a mai spus că anul acesta vor fi alocaţi bani pentru a angaja o firmă de consultanţă care va realiza dosarul de candidatură (sursa: newsar).
Iar de aici, întregul scop al campaniei de comunicare politică va fi îndeplinit: capital electoral pentru inițiator. Dacă cineva se va împotrivi acestei irosiri de fonduri pentru „consultanță”, va intra sub tirul politico-mediatic și va fi înfierat ca opozant al intereselor locale. Vor fi alocați bani pentru ceva ce nu poate începe decât peste minim 6 ani, dar argumentele comunicării vor fi dure în sensul promovării Aradului, mai ales că Ghidul prevede faptul că fiecare euro investit în eveniment poate genera între 8 și 10 euro suplimentari, deși fraza își îndeplinește funcțiunea în momentul în care orașul este efectiv desemnat.
Putem previziona și că paragraful de mai jos va fi folosit, nu pentru consens, așa cum a fost inițial gândit, ci pentru segmentarea politică și mai adâncă a societății – nu ne votați pe noi, nu veți beneficia de eveniment:
Deseori, eșecurile se datorează slăbiciunilor în gestionarea proiectului sau în finanțarea evenimentului de către autoritățile publice. De exemplu, o situație instabilă a personalului (directorii administrativi și artistici) din structura responsabilă cu implementarea evenimentului poate cauza probleme în punerea în aplicare în mod eficace a acestuia. Pot apărea probleme și în cazul în care noi responsabilii politici sunt aleși în intervalul dintre desemnare și anul respectiv, iar noua configurație politică nu este de acord cu angajamentul anterior. Prin urmare, este important să se încerce obținerea prealabilă a unui consens politic și protejarea împotriva oricăror schimbări potențial destabilizatoare, legate de personal și de finanțare, care ar putea apărea în urma schimbărilor politice fie la nivel național, fie la nivel local.
MRU există cu adevărat? Io cred că-i doar un mit… Cât despre candidatură, fii pe pace, mi se pare o chestie mai penibilă decât fântâna arteziană de pe Mureş. Adică aia s-ar putea face-ntr-o zi, da’ Aradu’ capitală a culturii, veci.
Există, Florine. Produce declarații și face deplasări pe bani publici, chiar dacă a ieșit pe locul 2 în `opțiunea electoratului`. Penibil, nepenibil, tot dorește să mănânce fonduri din bugetul local, atâta tot.