Momentan, dezbaterea pe taxele și impozitele locale a luat sfârșit. Personalul Primăriei a pus ultima cărămidă la ceea ce în decembrie era o certitudine politico-administrativă – Consiliul Local Arad a votat mărirea taxelor cu 16% – prin anunțarea în ședința comisiilor de specialitate de marțea trecută, că nivelul acestora nu se pot scădea nicicum în mod legal. Situația în care s-a ajuns aici este însă o poveste puțin mai lungă și mai nuanțată.
Fuga de răspundere
La sfârșitul anului 2012, primarul Falcă venea cu un proiect de hotărâre care mărea taxele pe alocuri (ex: producătorii agricoli – majorare de la 100% până la 250% față de anul precedent; deținătorii de terase – majorare de 1000% ! adică de la 0,3 lei/mp în anul 2012 o modificare pentru 3,4 lei/mp în 2013), dar nu putea face indexarea mult vorbită în presă încă din februarie-martie 2012, când Guvernul M.R.U. elaborase proiectul de Hotărâre de Guvern. Numai că ședința de Consiliul Local din decembrie care viza taxele pentru 2013, s-a desfășurat cu scandal, mai ales că unui număr de consilieri ai USL (Lupaș, Galiș, Bîlcea) li se respinsese cu o săptămână în urmă un proiect de scădere a taxelor pentru eliberarea/vizarea anuală a autorizaţiei privind desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică.
Primarul a intervenit în ședința comisiilor reunite ale Consiliului Local dinaintea ședinței publice propriu-zise și s-a luat la ceartă cu câțiva dintre consilierii USL (Galiș, Ciupe) care obiectau la măririle prevăzute în proiectul de taxe pentru 2013. Newsar expune pe larg întâmplările din jurul acestui subiect, dar și comportamentul inadecvat al lui Falcă:
(…) „Nu este vorba de nici o majorare, taxele şi impozitele au rămas la fel. Dar pentru că m-am enervat şi pentru că unii nu înţeleg, am să rog consilierii PD-L să se abţină la vot. Să veniţi şi mâine la şedinţă. Acest proiect trebuie votat anul acesta. Aşa că, mâine, la ora 9, avem şedinţă”.
Proiectul cu pricina nu trece de vot, însă intră pe următoarea ordine de zi. Doar că pe 28 decembrie, de la ora 9:00 și până la 9:45, consilierii USL, alături de personalul Primăriei și presa, au stat într-o sală lipsită de aleșii puterii locale. Primarul Falcă și consilierii PDL+PPDD+UDMR nu s-au prezentat. Drept urmare, cei de la USL au părăsit sala. Nici nu cred că aceștia ajunseseră mai departe de platoul din fața Palatului Administrativ, că Primarul a convocat de îndată o nouă ședință de Consiliu pentru ora 11:00. Motivația oferită de municipalitate era aceea că s-a publicat în Monitorul Oficial, HG nr.1309/2012 care legalizează indexarea mult așteptată și trâmbițată.
Problema de LEGALITATE
Falcă motiva necesitatea majorării taxelor în relație cu necesitatea de intra în legalitate cu prevederile Codului Fiscal (indexarea nivelului taxelor cu rata inflației), pe care Guvernul Ponta ar trebui să le pună în aplicare printr-o Hotărâre de Guvern (HG). Numai că primarul PDL nu a ales calea diplomată sau instituțională, ci a dorit să profite politic cât mai mult din această situație și a început să declare public că Ponta ne crește taxele.
- În data de 12 decembrie, a avult loc o ședință de Guvern în care a fost prezentat Proiectul de HG privind actualizarea taxelor locale cu inflaţia în 2013, despre care Prim-Ministrul Victor Ponta a declarat că:
Nu o public până nu se lămureşte foarte clar că Guvernul nu obligă în niciun fel, ci doar dă dreptul, conform legii autorităţilor locale, dacă doresc şi numai acolo unde consideră necesar şi util, să actualizeze taxele locale cu inflaţia – sursa: Ziarul Financiar
Ministrul Administrației și Internelor a adăugat și acesta că:
În conformitate cu Codul Fiscal şi cu legea privind impozitele şi taxele locale, din trei în trei ani Guvernul trebuie să reactualizeze limitele minime şi maxime ale impozitelor şi taxelor locale cu rata inflaţiei. Competenţa de a stabili impozite şi taxe locale este a consiliilor locale. În aceste limite, consiliile pot stabili impozite chiar mai mici, pentru că în Codul Fiscal la acest capitol se prevede că aceste taxe pot fi mai mici cu 20%. – sursa: Ziarul Financiar
- O altă problemă de legalitate a demersului primarului Falcă, are în vedere încălcarea prevederilor Legii 52/2003, care spune, la Art.6, Alineatele 1, 2 si 3, ca un asemenea proiect trebuie supus analizei publicului timp de 30 de zile, pe când de la ora 10:00 la ora 11:00 a zilei de 28 decembrie nici nu se poate pune în discuție acest termen legal.
DECI…
· Hotărârea de Guvern nr.1309/2012, conform tuturor legilor privind finanţele publice locale, dă voie autorităţilor locale – Consiliu Local, CGMB – să actualizeze taxele locale cu inflaţia însă nu obligă – mai ales în cazul municipiului Arad, care avea taxele (în afara celor aferente mijloacelor de transport) și impozitele stabilite la nivelul maxim. Tabelul aferent HG are unele valori normale la care se pot aplica niveluri de +20% sau -20%, după cum consideră Consiliul Local prin intermediul votului consilierilor.
· faptul de a convoca o ședință de Consiliu la ora 10:00 pentru ora 11:00, când la ședința de la ora 9:00 nu s-a prezentat nici primarul Falcă și nici consilierii PDL+PPDD+UDMR, ”doar” pentru a implementa HG nr.1309/2012 apărută în acea dimineață în Monitorul Oficial, este o manevră politică la care angajații Primăriei au fost complici (accesați WWMP News zilele următoare pentru detalii).
Cine a mărit taxele?
Guvernul a emis acea Hotărâre de indexare în ultimele zile din an, tocmai pentru că voci din PDL deja insistau pe retorica ”Ponta ne mărește taxele”, chiar dacă acele voci din PDL (vezi Falcă sau Boc) au fost lângă M.R.U. când guvernul condus de acesta pregătea proiectul de ”majorare”. Pe lângă argumentul de comunicare, mai există un argument (legitim) pentru care o indexare cu inflația nu era necesară — nu s-au indexat nici salariile cu inflația.
Graba și modul unilateral cu care majoritatea din jurul primarului din Consiliul Local a insistat să adopte proiectul de hotărâre privind taxele și impozitele pentru 2013, ascunde ceva mai mult decât câștigul de capital și imagine politică; creșteri de peste 20% și micșorări suspecte! O analiză în acest sens arăta că, fără explicații de ordin principial-fiscal sau economic, unele majorări au contabilizat mai mult decât acea indexare de 16% prevăzută în Codul Fiscal, dar și (interesant) în unele domenii și zone din oraș micșorări sub nivelul minim legal acceptat. Consilierul Gheorghe Ghilință (USL) a transformat la începutul lui ianuarie 2013 această analiză într-un proiect de hotărâre și a cerut întrunirea Consiliului Local pentru a dezbate incongruența între ce spune legea (HG 1309/2012) și ce a aprobat municipalitatea (HCLM 293/2012).
Primăria însă trimite un comunicat de presă pe 8 ianuarie prin care scrie negru pe alb că se „impune cu caracter obligatoriu stabilirea până la data de 31.12.2012 a impozitelor şi taxelor locale cu nivelurile majorate cu 16,05%”. Mai mult, instituția politizată a Primăriei emite opinii politico-legale asupra proiectului lui Ghilință: „inițitiva contravine legislației în vigoare, întrucât în timpul anului fiscal, nu pot fi modificate impozitele şi taxele locale”, precum și faptul că „proiectul promovat de inițiatorii săi ca «scădere a taxelor» vizează tot majorări față de anul 2012”. În primul rând, inițiativa USL avea în vedere potrivirea nivelurilor stabilite (fără dezbatere în Consiliu) în decembrie și nu micșorarea față de 2012, cum Primăria în mod incorect încerca să dezinformeze. În al doilea rând, în comunicatul său, Municipalitatea îl cita parțial pe Liviu Dragnea, evitând în mod tendențios partea din știrea de pe Mediafax care interesa foarte mult și anume: „Da. Vom veni cu un act normativ care să le dea posibilitatea să le măreasă sau nu sau să revină la cele de dinainte.” Mai mult chiar, cu 2 zile înainte de a trimite comunicatul, reprezentanții Primăriei puteau afla de la presă sau instituțiile abilitate ale Statului că în şedinţa de Guvern din 5 ianuarie 2013 a fost pregătit textul Ordonanţei pentru modificarea Codului fiscal, care permitea stabilirea taxelor și impozitelor cu derogare de la indexare – adică de la HG 1309/2012. Și mai mult, tot în aceeași zi, premierul Victor Ponta anunța că ordonanța va fi publicată în Monitorul Oficial în dimineața zilei de miercuri, 9 ianuarie.
Lucrurile erau bine cunoscute de către toate părțile implicate. Ședința de Consiliu Local a fost convocată de reprezentanții USL pentru joi, 10 ianuarie. Ordonanța de Urgență (OUG) nr.1/2013 a fost publicată în Monitorul Oficial. Iar alineatul 1 al articolului unic din OUG spune că:
autorităţile administraţiei publice locale pot adopta hotărâri privind reducerea nivelurilor valorilor impozabile, impozitelor şi taxelor locale prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.309/2012 (…) cel mult până la nivelurile prevăzute (…) pentru anul 2012.
Mai interesant că în alineatul 2 stă scris că această prevedere poate fi adoptată în termen de cel mult 20 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, adică până pe 29 ianuarie. Ghiciți ce au făcut consilierii PDL+PPDD+UDMR? Nu au venit la ședința din 10 ianuarie. Mai mult, unii ca Moșneag sau Varga au invocat faptul că proiectul nu a fost expus la transparență 30 de zile; în decembrie când de la ora 10 la ora 11 au votat majorarea, unde era această opinie pe care o manifestă acum? Câtă ipocrizie…
Bătălia Taxelor nu s-a terminat. Cu fântâna înainte!
Bătălia nu se termină aici. După ședința din 10 ianuarie la care au lipsit toți consilierii PDL, cu acoperirea legală a aparatului Administrației se pare (toți aveau notificări de concediu), în presă apar configurate acțiunile viitoare în ceea ce poate fi numit deja bătălia taxelor. Uniunea Social Liberală, prin vocea lui Dorel Căprar, susține că va continua demersul privind taxele, mai ales că OUG 1/2013 este publicată în Monitorul Oficial: Sper ca primarul Gheorghe Falcă să nu comande aparatului Primăriei sau majorităţii PDL-PPDD-UDMR sabotarea acestui demers al USL.
De data aceasta însă, consilierii se lasă în voia toanelor puterii locale și așteaptă o ședință publică convocată de Primărie, ca să se asigure că vor fi prezenți la vot și consilierii majorității PDL+PPDD+UDMR. În scurt timp, apare și ordinea de zi + convocatorul unei ședințe ordinare a CLM pentru data de 22 ianuarie. De la ultima ședință din 10, în care nu s-au prezentat aleșii PDL+PPDD+UDMR, Primăria a mai elaborat o serie întreagă de proiecte ce trebuiau adoptate în această lună, printre care și deja faimoasa Fântână de pe Mureș.
Despre faptul că această megalomanie arteziană a fost o perdea de fum pentru promovarea altor proiecte importante (cum este Planul Urbanistic General !) am dezbătut deja pe larg, într-un articol pe WWMP News. Cât despre taxe, proiectul de hotărâre promovat de USL nu se regăsea pe această ordine de zi, așa că modalitatea de acțiune era una firească: introducerea subiectului la începutul ședinței. Deși lumea bănuia că proiectul taxelor nu va trece de votul majorității consilierilor pentru a putea intra în dezbatere, Ovidiu Moșneag, reprezentantul PDL care prezida ședința a surprins pe toți cei prezenți: a ignorat propunerea și a început discuțiile pe ordinea de zi a Primăriei. Drept răspuns, aleșii Uniunii Social Liberale au părăsit sala. Consilierul Gheorghe Ghilință explică într-o conferință de presă ulterioară, acțiunea lor: „Ovidiu Moşneag, nu cunoaşte legea şi nici regulamentul consiliului şi nu a dorit punerea în discuţie a propunerilor noastre. Din această cauză s-a ajuns la situaţia în care consilierii USL au părăsit sala de şedinţe.”
Bătălia Taxelor nu s-a terminat. Termen limită: 29 ianuarie
O parte din presă a relatat cum după plecarea consilierilor USL, proiectele primarului au trecut la foc automat. Cu excepția câtorva de patrimoniu, care necesita un vot al unei majorități calificate, inclusiv al aleșilor USL, lucru care a atras acuzațiile și discreditările practicate de primarul actual, Gheorghe Falcă.
Dincolo de discuția privind oportunitatea alocării de fonduri pentru o fântână, în detrimentul altor investiții, discuția pe nivelul de taxe (cu argumente pro-majorare sau contra-majorare) trebuia să existe. Iar consilierii Uniunii Social Liberale știau că termenul limită pentru revenirea la nivelul din 2012 era foarte aproape. Așadar, pe data de 25 acești consilieri convoacă o ședință CLM pentru 29 ianuarie, în a cărei ordine de zi includ și proiectele de care fuseseră acuzați de primar că nu le vor adoptate (alocarea de locuințe sociale și apartamente PNL). Și de această dată, arcul de guvernare locală PDL+PPDD+UDMR nu au participat la ședință, lăsându-l pe Falcă să comunice motivația lipsei lor de prezență: „Îmi planificasem să particip la şedinţă, însă secretara Primăriei m-a rugat să nu particip. Dânsa este cea care este abilitată să se pronunţe asupra legalităţii sau nelegalităţii proiectelor de hotărâre.” Dacă ne uităm însă la înregistrarea video a ședinței, doamna secretar a Municipiului Arad, Lilioara Stepănescu, spune că ședința nu poate avea loc pentru că nu s-a întrunit numărul necesar de consilieri pentru ca activitățile Consiliului să se poată desfășura, nicidecum dezinformarea privind legalitatea convocării ședinței, așa cum prezintă situația primarul actual.
ÎNSĂ…
Despre proiectul de taxe și micșorarea sau majorarea lor, aparatul de specialitate al Primăriei a motivat -de data aceasta prin alte prevederi decât cele din 8 ianuarie- că autoritățile locale nu pot interveni asupra nivelului de taxe pentru că municipiul a înregistrat la sfârșitul anului 2012, arierate (plăţi restante cu o vechime mai mare de 90 de zile, calculată de la data scadenţei):
Potrivit prevederilor art. IV din O.G. nr.8/.2013, aplicarea prevederilor alin. (1) al articolului unic din Ordonanţa Guvernului nr.1/2013, respectiv adoptarea unor hotărâri de reducere a impozitelor şi taxelor locale stabilite în sumă fixă se poate realiza numai de autorităţile administraţiei publice locale care nu au înregistrate la data de 31 decembrie 2012 arierate, aşa cum sunt definite în Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. Conform art. 2 alin. (1), pct. 4^1. din Legea nr. 273/ 2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, prin arierate se înţelege« plăţi restante cu o vechime mai mare de 90 de zile, calculată de la data scadenţei».
Astfel, conform OUG nr.8 din 23 ianuarie 2013, Primăria precizează că Municipiul Arad, la data de 31 decembrie 2012, a înregistrat arierate, nu poate aplica prevederile alin. (1) al articolului unic din OUG nr.1/2013, fiind în imposibilitate de a adopta hotărâri de reducere a impozitelor şi taxelor locale.
Discuția despre taxe s-a încheiat. Acum, se poate discuta despre arierate…
Aș fi scris despre acest subiect pe site-ul de știri neconvenționale WWMP News, dar fiind implicate prea multe persoane (personaje) politice, n-am riscat să aduc website-ului acuzații (chiar dacă nejustificate) de părtinire. Așa că am expus aici toată analiza faptelor. Mai jos este un clip cu diferitele poziții ale personajelor politice implicate în bătălia taxelor locale din 2013.
zici tu ca daca erau in colaju cela alte portrete – cu fundal de culori complet diferite, nu tot captionul ala era pus ? taxele se majorau oricum, din moment ce administratia locala a primit aceasta varianta gratuit.
@ish
Ai dreptate. Doar ca nu eu am făcut acel colaj, ci Glasul Aradului/glsa.ro * am pus și un caption acum. Cred că, per ansamblu, a deranjat mai mult o poziție partinică și lipsită de responsabilitate:
– primarul a acuzat premierul că îi mărește taxele
– apoi premierul a zis că nu le mai mărește dacă unii se fac că nu înțeleg
– primarul le-a mărit oricum în 1 oră
– apoi a venit și guvernul cu poziția fiecare oraș să-și facă singuri taxele
– ca urmare primarul a insistat să se facă că plouă și el e tot obligat să le mărească
– apoi în cele din urmă (23 ianuarie) guvernul a precizat că da, taxe cum vrea fiecare, mai puțin cei cu datorii (arierate)).
O dispută care a dezechilibrat, sau mai bine zis, polarizat, întreaga opinie publică – inclusiv Glasul Aradului, care a făcut acel colaj. Dacă preciza de la bun început primarul că vrea taxe mai mari pentru fântâni arteziene, sau ”masterplan de dezvoltare arteziană”, alta era treaba. Și-așa nu avea de votul celor din USL ca să se aprobe inițiativa.