După o săptămână plină de cursuri de specializare, încununată de un training marca Jim Bagnola, m-am așezat pe tatami (s.n. – covor gros, un fel de rogojină, pe care se practică unele lupte marțiale, ca judo, jiu-jitsu, karate), alături de 7 bloggeri cu reputație din Arad. Nu am practicat lupte marțiale, poate lupte în idei cel mult. Cu prilejul lansării paginii de facebook ARED, am avut plăcerea de a participa la un blogmeet organizat de Semper Excelsius la restaurantul cu specific japonez, Sakura.
Discuțiile au fost foarte vii și nuanțate, deși câmpiile ne-au fost la îndemână să le batem nițel. Prezenți Adrian (din Arad), Lucian, Dani, Cracanatus, Florin si Silviu. Plus Vlad ca inițiator/organizator. Am relatat pe WWMP News ce și cum a spus fiecare. În linii mari, desigur. Trebuia ca WWMP să modereze discuția, dar ne-am lăsat și eu și Gabi, pradă ideilor și personalităților puternice care s-au manifestat în jurul platourilor cu sushi.
Eu am reținut în parte lucruri interesante izvorâte din experiența fiecăruia, cum ar fi ”Nu te poți întreține –la nivel local– din blogging.”, sau ”Trebuie să muncești pentru a avea o audiență și pentru ca lumea să te recunoască.”
În același timp am (mai) avut câteva observații; câteva (una cel puțin!) mi se pare că le-am spus:
- specializarea bloggerilor pe anumite domenii ar duce la o mai mare rază de acțiune (de atingere) a arădenilor prezenți în online;
- companiile arădene vor veni la bloggeri doar dacă văd o relevanță mai puternică la ei decât în cazul altor medii de publicitate (gen flyere, postere, panouri, ziare, reviste). Astfel, bloggerul ar lua mai în serios rolul de influencer decât de simplu redactor;
- bloggerul trebuie să abordeze (și) domenii în care există produse tranzacționabile – testarea unei plăci grafice, spre exemplu, poate fi răsplătită prin păstrarea acelei plăci post-testare. Funcționează și în cazul cărților, hainelor, tehnologiilor, automobilisticii (de ce nu?), abonamente sau promotii la diverse instituții care necesită promovare , etceterea etcetera. Iar când să zicem, Adrian din Arad a făcut prea multe recenzii la iPhone-uri și are deja prea multe aparate ca urmare a articolelor, poate lua parte la un Târg de Schimburi;
- un blogger ar putea prezenta la o companie imactul său direct, prin influența pe care o are asupra persoanelor fidele blogului său, dar și impactul său indirect, pe care l-ar putea obține prin postarea de către ceilalți din comunitate a unui referral. Exemplu: ”Cracanatus a testat noul model de carabină cu lunetă de la BushArmsCorp. Vedeți cât s-a distrat și cum a reușit să tragă un glonț de la 5 km.” 🙂
- un mic set de valori etice privind companiile/produsele care doresc să obțină publicite ar trebui compus pentru ca sistemul de susținere de mai sus să funcționeze.
Cam atât pentru deocamdată. Așteptăm următoarea companie la următorul blogmeet. Un specialist în comunicare/tehnici de redactare ar fi binevenit, dacă ne hotărîm să ne specializăm.
The community is as strong as its weakest link.
tatami rulz’
Deci, Mihnea, nu ne-am lasat prada. Am considerat ca o selectie asa reusita de bloggeri, capabili de juca atat rolul emitatorului cat si al receptorului, am decis sa intervenim foarte scurt si, exclusiv, in momente necesare.
Nah ca m-am scos 😀